KONTAKT

 

Telefon:

E-mail:janjacekpoltorak@wp.pl

Strona www:janeklechicki.jimdo.com

 

Nina Czerska

 

data urodzenia: 28.05.1914 Piotrogróg

data śmierci: 21.07.2004 Stargard Szczeciński

 

aktorka;

 

Właściwie  Janina Lityńska , 1v. Maciejowska, 2v. Cywińska.

 

Zapewne w rzeczywistości urodziła się przed 1914, bo miejsce ur. określała nazwą Petersburg. Uczyła się w Warszawie: tańca w studium baletowym H. Jasiewicz, śpiewu u M. Kaftal, a gry aktorskiej u S. Stanisławskiego. W 1933 zdała aktorski egzamin ZASP-u. Debiutowała latem 1932 na scenie warsz. t. Nowy Ananas w re- wiach Mężowie na urlopie i Ratlerek-Hitlerek, w 1933 występowała w t. 8.30 (No, no Nanette Youmansa) i Wielkiej Operetce (Bal w Savoyu Ábraháma), w 1934 w Starej Bandzie (rewia W Starej Bandzie diabeł pali), w 1935 w Wielkiej Rewii (Kawiarenka Benatzky’ego) oraz, aż do 1939 stale w t. 8.15 (m.in. w operetkach: Gaby Grüna, Taniec szczęścia Stolza, Wiktoria i jej huzar oraz Roxy i jej drużyna Ábraháma, Cnotliwa Zuzanna Gilberta, Czardaszka Kálmána, Skowronek Lehára, w Najweselszej rewii gwiazd stolicy). W czasie okupacji niem. grała w jawnych t. warsz.: Variété Kometa, Stara Mewa, Maska oraz Krak. T. Powszechnym (1941-44). Po wojnie przeniosła się do Wrocławia, gdzie w l. 1946-49 występowała na scenie T. Dolnośląskiego, głównie w repertuarze dram., m.in. jako: Helena (Pan Jowialski Fredry), Puk (Sen nocy letniej Shakespeare’a), Gobetta (Pani prezesowa Hennequina i Vebera), w l. 1949-58 w T. im. Węgierki w Białymstoku w takich rolach, jak: Alina (Balladyna Słowackiego), Masza (Maszeńka Afi nogenowa), Franchette (Niemcy Kruczkowskiego), Dorota (Takie czasy Jurandota), Fiokła Iwanowna (Ożenek Gogola), Solange (Maszyna do pisania Cocteau). Jedynie w 1951 opuściła na kilka miesięcy Białystok i występowała w T. Wybrzeże w Gdańsku w roli Podstoliny (Fircyk w zalotach Zabłockiego) i Ewy (Pałacyk w zaułku braci Tur). W sez. 1958/59 w T. im. Siemaszkowej w Rzeszowie zagrała Emilię (Otello Shakespeare’a), Idalię (Fantazy Słowackiego), opracowała choreogr. Czarującej szewcowej Lorki. W l. 1959-66 była aktorką T. im. Osterwy w Lublinie i grała m.in.: Angustias (Dom Bernardy Alba Lorki), Pannę de Rosières (Lato w Nohant Iwaszkiewicza), Celię (Opera za trzy grosze Brechta), Linę Rose (Fizycy Dürrenmatta), Eufrozynę (Radcy pana radcy Bałuckiego), Pannę Anielę (Damy i huzary Fredry), nast. wróciła na scenę bia- łostocką i w l. 1966-68 występowała tam w rolach Agaty (Gwałtu, co się dzieje Fredry), Pani Soerensen (Niemcy Kruczkowskiego), Niani (Romeo i Julia Shakespeare’a). W l. 1968-82 należała znowu do zespołu T. im. Osterwy w Lublinie i występowała w tym okresie m.in. jako: Dziurdziulińska (Klub kawalerów Bałuckiego), Szambelanowa (Pan Jowialski Fredry), Kornelia (Klik-klak Abramowa-Newerly’ego), Bona (Barbara Radziwiłłówna Felińskiego), Pani Chybka (Wesołe kumoszki z Windsoru Shakespeare’a), Księżna Himalaj (Operetka Gombrowicza). W 1977 zagrała gościnnie Małgorzatę (Ryszard III Shakespeare’a) na scenie rzeszowskiej

 

Źródło: Almanach Sceny Polskiej 2003/2004

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.