Antoni Gołębiowski
data urodzenia : 23.05.1894 Sędzin
data smierci : 17.07.1984 Warszawa
śpiewak :
Od 1911 śpiewał w chórach amatorskich w Warszawie, od 1917 kształcił się w Konserwatorium Warsz., m.
in. pod kier. Edmunda Heintzego, równocześnie występował na porankach koncertowych w Filharmonii. 10 V 25 debiutował w Operze Warsz. partią Jontka ("Halka" Moniuszki), a od sez. 1925/26 był jej
stałym solistą (do 1935). W tym okresie występował też gościnnie na innych scenach krajowych i zagranicznych, m. in. w Operze Pomorskiej w Toruniu (1925), w Operze Poznańskiej (1926, 1932, 1934),
w przedstawieniach operowych T. Polskiego w Katowicach (sez. 1930/31), w Operze Górskiej w Zakopanem (1931, 1935), w T. Wielkim we Lwowie (1932), w Pradze Czeskiej, Brnie, Pilznie, Morawskiej
Ostrawie, Zagrzebiu, Belgradzie, Skopje (1930-34), w Operze Krakowskiej (sez. 1934/35). Na sez. 1935/36 został zaangażowany do Opery Poznańskiej, ale już w lutym 1936 udał się na kilkumiesięczne
tournee po ośrodkach polonijnych w Stanach Zjednoczonych (m. in. Chicago, Detroit, Milwaukee, Ohio). Po powrocie do kraju, jesienią t. r. śpiewał gościnnie w T. Wielkim we Lwowie, ponadto w
corocznych przedstawieniach Polskiej Opery Ludowej w T. na Wyspie w Łazienkach (1936-39), w Operze Krakowskiej (sez. 1937/38), a także często, choć tylko gościnnie w Operze Warsz., z którą
wyjeżdżał też na występy do Gdyni (1938). W swym dorobku miał około czterdziestu tenorowych partii operowych, kilka operetkowych, kilkaset pieśni i oratoria. Do jego stałego repertuaru należał
Jontek ("Halka"), śpiewany na wszystkich wymienionych scenach w kraju i za granicą, ponadto m. in. Faust ("Faust" Gounoda), Radames ("Aida" Verdiego), Don José ("Carmen" Bizeta), Janek ("Janek
Żeleńskiego), Franek ("Flis" Moniuszki), Cavaradossi ("Tosca" Pucciniego), Eleazar ("Żydówka" Halevy'ego), Don Carlos ("Don Carlos" Verdiego), Stefan ("Straszny dwór" Moniuszki), Turiddu
("Rycerskość wieśniacza" Mascagniego), Książę Maurycy ("Adrianna Découvreur" Cilei). Po powstaniu warsz. został wywieziony do obozu w Pruszkowie, następnie do Oświęcimia, Oranienburga,
Sachsenhausen. Oswobodzony przez armię amerykańską w Bergen, przeniósł się do Westfalii, gdzie w miejscowości Bomlitz współorganizował zespół "Polskie Maki", występujący w ośrodkach polskich
na terenie Niemiec i po powrocie do kraju w 1946 (czerwiec) także w woj. warszawskim. W l. 1946-48 współpracował z Wydziałem Kultury i Biurem Koncertowym w Warszawie, w l. 1948-53 śpiewał na
koncertach organizowanych przez ARTOS, w l. 1953-58 był solistą warsz. Opery Objazdowej, a następnie stałym asystentem reżysera. Na tej scenie upamiętnił się głównie w partii Cania ("Pajace"
Leoncavalla), śpiewanej około stu trzydziestu razy. W 1959 otrzymał z okazji 40-lecia pracy art. nagrodę jubileuszową.
Źródło: Almanach Sceny Polskiej 1983/84. Tom XXV. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe - Warszawa 1987.
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com